måndag 6 juni 2016

Blanda såpbubblor

Hur svårt ska det vara? Många föräldrar vittnar om att de aldrig får till de där såpbubblorna de försöker blanda själva, trots att de är mästare på google och google har hur många träffar som helst i ämnet. Förslagen runt om på nätet lider dock oftast av två problem.
Antingen så anger de "diskmedel". Men diskmedel skiljer sig enormt mycket från flaska till flaska och de billigaste ska nog inte blandas ut med vatten alls om de ska funka.
Eller så innehåller de glycerin. För glycering är ju något som alla har hemma i köksskåpet eller städskåpet eller i verkstaden eller vart det nu hör hemma för jag vet inte vad jag skulle använda det till annars.

Idag tog jag itu med problemet, eftersom det behövdes såpbubblor helt enkelt. Efter att ha utgått från de lite mer luddiga recepten på nätet så provade jag mig fram lite. Det tog inte så många försök innan det blev bra och detta är mitt lite mer exacta recept.

  • 1 dl. Yes original
  • 1½ dl. vatten
  • 1 tsk. florsocker
Blanda först vatten och socker så att du kan röra ut sockret ordentligt och inte bubbla lösningen. Tillsätt sedan diskmedlet, blanda försiktigt med en gaffel, yes är tjockare än man kan tro men blanda runt långsamt och försiktigt med gaffeln så det löser sig ordentligt. Sedan är det bara att sätta igång och bubbla.

Inga kommentarer: