torsdag 24 januari 2013

Blankett 5033

När man är på väg att bli förälder så måste man ta sin första kontakt med försäkringskassan, om man inte haft det av andra anledningar tidigare. Det börjar oftast med blankett 5033, som innehåller uppgifter om ens inkomst. Alternativt så kan arbetsgivaren fylla i detta på internet.

Men eftersom jag jobbar ett ledande multinationellt bolag som säljer IT-tjänster så klarar inte löneavdelningen av att gå in på försäkringskassans hemsida och fylla i det formuläret. Istället måste jag skicka in blankett 5033 med dessa uppgifter. Jag kan inte hitta denna blankett på försäkringskassans hemsida utan måste beställa hem den.

För att förhoppningsvis bespara någon annan besväret, har jag gjort det försäkringskassan borde ha gjort, scannat in den och lagt upp den på nätet.

3 kommentarer:

Amanda Hernbäck sa...

Jag har för mig att det börjar med att man skickar in ett moderskapsintyg och att man då får alla blanketter hemskickade.
Men jag kan minnas fel/de kan ha ändrat sen sist... :)
Oavsett. Bra att ha blanketten på nätet.

LeendeLeo sa...

Precis, men mannen verkar inte få något papper. Så jag kopierade Laurenes och skickade in det och då blev det gnäll då också. Men det löste sig :)

Anonym sa...

Guld! Tack!
Återstår att se om Försäkringskassehelvetet accepterar den...
(De ringde och ville ha uppgifterna på blanketten. Jag hade lämnat samma uppgifter i ett brev, men det godtogs inte. Och nu vill de ha uppgifterna inom ett par dagar. Men kan inte bistå med en blankett på webbplatsen. Och det är omöjligt att komma fram på telefon.)