måndag 30 december 2013

Summering av året

Och hela året verkar det bli. Såg precis hur frånvarande jag varit från bloggen. Vi hade en tanke att vi skulle blogga om all renovering vi gör, men det har inte blivit av. Så det får bli en summering av året som varit istället.

Eftersom förra inlägget handlar om ridning får jag börja med det. Efter sommaren blev jag uppflyttad en nivå på ridskolan. Men det varade bara en lektion, sen åkte jag ner igen. Jag tror jag blivit bättre under terminen, men på slutet har det faktiskt gått sjukt dåligt. Kanske för att jag alltid varit halvtrött. Kanske för att jag varit halvmotiverad. Halvmotivering gillar jag inte, så nu har jag faktiskt slutat.

Första turen i ryggan

Barnåret har löpt på tokfort. Ena sekunden är det fantastiskt, ena sekunden ganska jobbigt. Arthur har lärt sig allt möjligt och kan nu, om man lurar honom, gå två steg. Han har också lärt sig att man ska skynda sig när diskmaskinen eller luckan till källaren är öppen, samt att se skillnad på matburk och syltburk.

IMGP5163

RC-året har också rusat på, även om hösten har haft sina tidsbegränsningar. Det har gått på tok för mycket pengar, men lyckligtvis inte till krascher. Jag känner nu att jag ger mig in i en mognare period och ska kanske minska ner mängden maskiner under nästa år, alternativt byta ut några för att få lite mer spridning (har snart 4 st. 450).

Så renoveringsåret. Här har det gått mycket tid. Mycket att lära och mycket att upptäcka. Efter att tv-rummet blev klart blev det mer fokus på bebis och allt gick in lite i stiltje. Jag tror allvaret började om igen när alkoven vid sovrummet blev åtgärdad. Det gjorde vi inte bara själva utan svärfar började med garderoberna och vi gjorde sedan hyllor och belysning. Dock gick det lite för fort. Vi borde ha åtgärdat golvet och elen innan allting installerades. Nu får vi dras med det fula plastgolvet några år.

Når våren började komma närmre började planeringen av sommarens åtgärd, nämligen fönsterrenovering. Vi läste på om färg och kitt och verktyg och tekniker hit och kittande dit. Men först behövde snickarboden åtgärdas för att skapa en arbetsplats och lite ordning.

Målning första skiktet

Efter det tog arbetet med fönstren vid. Det tog mycket längre tid än väntat, man får räkna uppåt tre veckor per fönster (men man kan jobba parallellt) främst på grund av torktiderna. Vi lärde oss kanske främst att allt kitt kanske inte behöver bytas i rutan samt att man bör bygga riktiga fönsterluckor redan från början istället för att sätta upp plast. Dessutom hittade vi en infravärmare för några hundringar som funkar som en speedheater som kostar en förmögenhet, vi pratar alltså om kittlampa nu.

Kittlampa

Det kom att dröja lite efter fönstren innan nästa projekt stod för dörren. En av alkoverna åtgärdas just nu, sedan någon dryg månad tillbaka för att bli ett super-organiserat förråd. Också ett perfekt övningsexemplar. Vi har bytt ut den gamla glasfiberisoleringen till linisolering och plasten till papp. Ny el dras in, infällt såklart, samt nätverk. Väggarna ska klädas med pärlspont. Just nu ser det ut att bli en bastu, men det blir troligtvis vitbetsat alternativt grön umbra innan det är klart. En liten arbetsbänk ska också inrymmas i krypinnet. En av de bästa sakerna med alkoven var när vi tog ner pappen och hittade tidningar från 1887. Så som de är placerade kan man nästan tänka sig att det är en datering av huset.

Arbete pågår

Inga kommentarer: