söndag 20 mars 2016

Hammare i väggen

Två år sen sist alltså? Nåväl, bloggen är inte död än!

Idag så spenderade jag lite tid i det blivande sovrummet. Arthur ville vara med eftersom han fått nya snickarbyxor.

Snickarn


Jag höll på för fullt att ta bort den gamla "utreglingen" av nischen mellan dörren och murstocken vid kakelugnen. Denna lilla utregling var inte så vackert gjord och inte blev det bättre av den fantastiska lilla luckan med små hyllor bakom. Jag nedslag på den av sotaren så den kan inte vara kvar. Dessutom vill jag gärna ha det extra lilla utrymmet då vi tänkt vända dörren åt andra hållet av praktiska skäl. Troligtvis gjordes detta i samband med att man inredde rummet till en lägenhet och gjorde ett litet kök på den platsen. Det finns spår av en möjlig spiskåpa på murstocken och vi har hört av tidigare, numera riktigt gamla, ägare av huset att det fanns ett kök här.


Rester från en spiskåpa?

IMGP8746

Väggen döljer två ledningar, troligtvis luftstammar i hörnet mot dörren. Därtill finns det rester av vad som kunnat vara en vattenledning.


Spån


När jag tog ner väggen hade det samlats spån bakom den. Rätt mycket spån. Säkerligen något som med åren krupit ner från vinden, spån har en tendens att ta sig fram nedåt i huset med tiden.

DSC_0592

Hammare

När jag började ösa bort spånet så hittade jag plötsligt en träpinne som stack ut. Men det verkade inte vara vilken träpinne som helst och vid fortsatt grävande visade det sig vara en hammare. Arthur blev mycket nöjd med fyndet. Nu blir man mycket nyfiken på hur länge denna lilla rackare legat här.

Inga kommentarer: